Planmecalle suurkaupat, yliopistosektorille huipputeknologiaa

Planmecalle suurkaupat, yliopistosektorille huipputeknologiaa

Tiedote 09.08.2012

Toimialan ennätystilausten arvo yli 70 miljoonaa euroa

Maailman johtaviin hammaslääketieteellisten laitteiden valmistajiin kuuluva Planmeca Oy toimittaa huippu-teknologian laiteratkaisujaan Saudi-Arabian laajaan terveydenhuollon kehittämishankkeeseen. Planmecan saama, yli 70 miljoonan euron suurtilaus koostuu kolmesta digitaalisesta hammashoidon oppimisympäristöstä, jotka toimitetaan King Saud -yliopiston Boys’ & Girls’ Collegeen sekä Saudi-Arabian National Guardille. Kokonaistoimitus sisältää yli tuhat hammashoitokonetta, satakunta simulaatiohoitoyksikköä, 2D- ja 3D-kuvantamisjärjestelmiä sekä ohjelmistoratkaisun, joka tarjoaa yliopisto-opetukseen täysin uudenlaisia mahdollisuuksia. Samankaltainen 127 hammashoitokoneen ja hammaskuvausjärjestelmien oppimisympäristö toimitetaan tänä vuonna myös Itä-Suomen yliopistoon Kuopioon. Kyseessä on alan historian suurin kotimainen investointi.

Planmecan kehittämä hammaslääketieteen laite- ja opetusratkaisu on jo käytössä lukuisissa oppilaitoksissa eri puolilla maailmaa. ”Planmecan myynnin kasvu tänä vuonna on yli 30% ennen näitä yliopistokauppoja. Menestyksemme osoittaa, että yliopistoissa arvostetaan Planmecan teknologista edelläkävijyyttä ja asiakas-lähtöistä tuotesuunnittelua. Planmecan kilpailuetu pohjautuu merkittäviin omiin tuotekehityspanostuksiimme sekä tiiviiseen yhteistyöhön johtavien akateemisten tutkijayhteisöjen sekä kaupallisten toimijoiden kanssa”, kertoo Planmeca Oy:n toimitusjohtaja Heikki Kyöstilä. Planmeca luottaa vahvaan kotimaiseen osaamiseen ja valmistukseen, yritys työllistää Helsingissä yli 900 henkilöä. Yhtiöryhmän käytössä Herttoniemessä on yhteensä 50 000m2 kerrospinta-alaa, josta yli puolet oman tuotannon käytössä.

Huippumoderni hammashoitolaitteiden ja ohjelmistojen kokonaisuus

Planmecan yliopistoille räätälöidyn kokonaisuuden vientimenestys perustuu innovaatioon, jossa digitaaliset hammashoitolaitteet ja ohjelmistot on integroitu ja verkotettu toisiinsa. Kaikki hoitotapahtumat ja tehdyt toimenpiteet tallentuvat automaattisesti tietokantaan, mikä tuo uudenlaisia mahdollisuuksia opetuskäyttöön, potilastyöhön, tutkimukseen sekä klinikan toiminnan tehostamiseen. Opetukseen kokonaisratkaisu tarjoaa innostavia, interaktiivisia mahdollisuuksia sekä aukottoman laadunvarmistuksen. Lisäksi Planmecan työskentelyergonomiaa korostava hoitokonekonsepti takaa opiskelijoille sujuvan siirtymisen simulaatioharjoittelusta varsinaiseen kliiniseen potilastyöhön. Toimitettava kuvantamisratkaisu mahdollistaa myös 3D-kuvantamisen hyödyntämisen opetuskäytössä.

Toimitettava kokonaisratkaisu tuo yliopistoasiakkaille selkeitä kustannussäästöjä. Planmecan ohjelmiston etähallintaominaisuudet tarjoavat reaaliaikaista tietoa tekniselle henkilöstölle ja varmistavat näin klinikan tehokkaan toiminnan. Hoitokoneeseen tehtävät käyttäjäkohtaiset asetukset esim. instrumenttisäädöille tai potilastuolin hoitoasennoille voidaan siirtää laitteesta toiseen. Tarvittavat ohjelmistopäivitykset voidaan tehdä keskitetysti ja suunnitelmallisesti, mikä säästää merkittävästi aikaa suurella yliopistoklinikalla. Ohjelmistopäivityksien avulla voidaan yliopistoasiakkaalle myös räätälöidä uusia palveluita tai tuoteominaisuuksia.

Kilpailuetuna täysin uudenlainen cleantech-infektiontorjuntaratkaisu

Planmecan kokonaisratkaisun merkittävin kilpailuetu on edistyksellinen keskitetty infektiontorjuntajärjestelmä. Järjestelmä automatisoi klinikan hoitokoneille tehtävät hygieniatoimenpiteet, mikä takaa ainutlaatuisen laadunvarmistuksen. Keskitetyn vesijärjestelmän tarkoituksena on, että hoitotyössä potilaan suuhun tuotava vesi on korkealaatuista ja puhdasta. Ainutlaatuinen hygieniaratkaisu on kemikaaliton ja säästää energiaa sekä kustannuksia. Ratkaisu on kehitetty yhteistyössä Planmecan ja infektioiden torjuntaan erikoistuneiden yliopistotutkijoiden sekä johtavien kaupallisten kumppaneiden kanssa.

Myös Kuopioon huipputeknologiaa – alan suurin kotimainen toimitus

Kuopioon solmittiin huhtikuussa vastaavanlaisen oppimisympäristön toimitussopimus yhteishankkeena Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin, Itä-Suomen yliopiston, Savonia-ammattikorkeakoulun kuntayhtymän ja Kuopion kaupungin kanssa. Toimitussopimus on Suomen historian suurin dentaalialan kauppa. Laitekokonaisuuteen kuuluu 127 Planmeca Compact™ -hammashoitokonetta monipuolisine varusteineen sekä 18 intraoraaliröntgenkuvausjärjestelmää. Lisäksi Planmeca toimittaa jälleenmyyjänsä Plandent Oy:n kanssa avaimet käteen -periaatteella Kuopion oppimisympäristön kokonaisuuden eli kalusteet sekä hammashoitokoneiden vaatimat imu-, vesi- ja puhdistusjärjestelmät.

“Haluamme tarjota opiskelijoille Suomen nykyaikaisinta hammaslääketieteen koulutusta”, kertoo hammaslääketieteen yksikön johtaja, suu- ja leukakirurgian professori Jari Kellokoski. ”Oppimisympäristön hankinnassa tavoitteena oli mahdollisimman todenmukaisen opetusympäristön luominen simulaatio-opetukseen, mikä osaltaan helpottaa opiskelijoiden siirtymistä kliiniseen työskentelyyn täysin samanlaisissa hoitoyksiköissä. Opetuksessa hyödynnetään digitaalista tekniikka, jolla pyritään korvaamaan vanhoja käytäntöjä uusilla tehokkaammilla ja tarkemmilla menetelmillä.”

Kuopion oppimisympäristön asennukset tehdään syksyn 2012 ja kevään 2013 aikana. Kotimaisen Planmecan laitteita hammashoidon opetuksessa käyttävät myös Turun, Oulun ja Helsingin yliopistot.

King Saud -yliopisto ja hammaslääketieteen laitos
Vuonna 1957 perustettu, Riadissa sijaitsevalla King Saud -yliopistolla on lähes 38 000 opiskelijaa. King Saud -yliopisto oli Saudi Arabian ensimmäinen ei-uskonnollispainotteinen yliopisto ja sen hammaslääketieteen laitos oli maan ensimmäinen hammaslääketieteen yliopisto-opetusta antava yksikkö. Hammaslääketieteen laitoksen uusista toimitiloista toinen sijoittuu tyttöjen kampukselle ja toiseen tulee hammassairaala poikien kampukselle.
dent.ksu.edu.sa

King Saud bin Abdulaziz University for Health Sciences ja hammaslääketieteen laitos
Riadissa sijaitseva yliopisto perustettiin vuonna 2005 Saudi Arabian Kansalliskaartin ja opetusministeriön alaisuuteen. Se on yksi alueen ja arabimaailman uudenaikaisimmista yliopistoista, jonka hammaslääketieteen laitoksella on viisi osastoa:  Maxillofacial Surgery and Diagnostic Science, Preventive Dental Science Department, Restorative Dental Science, Prosthetic Dental Science Department ja Dental Auxiliary.
www.ksau-hs.edu.sa