Planmeca panostaa nuorten työllisyyteen

Terveysteknologian kotimainen vientiveturi Planmeca Group tarjoaa tänäkin kesänä työpaikkoja yli 100 nuorelle, mikä on yli 10 % yrityksen kotimaisen henkilöstön määrästä. Lisäksi työharjoittelijoita, työelämään tutustujia ja oppisopimuskoulutettavia työllistyy Planmeca Groupiin vuosittain noin 100 henkeä. Nuorten työllistäminen on kasvavalle yritykselle tärkeää.

Planmeca panostaa nuorten työllisyyteen

19.06.2014

Kesätyöntekijöitä palkattiin jälleen yli 10 % kotimaisen henkilöstön määrästä

Planmecan pääkonttorissa Helsingin Herttoniemessä työskentelee tänä kesänä 110 henkeä mm. kokoonpano- ja varastotehtävissä sekä toimihenkilötehtävissä. Planmeca pitää tärkeänä mielekkäiden uramahdollisuuksien tarjoamista erityisesti nuorille. ”On hienoa voida tarjota nuorelle ensimmäinen työpaikka, sillä se voi olla ratkaiseva ensiaskel työelämään. Positiiviset kokemukset kannustavat ja antavat itseluottamusta”, uskoo Planmecan perustaja ja toimitusjohtaja Heikki Kyöstilä. Planmeca osallistuu tänäkin kesänä Vastuullinen kesäduuni -kampanjaan ja on mukana myös Presidentti Niinistön ja Tukikummit ry:n Ihan tavallisia asioita -projektissa nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi.

Viennin kasvu luo rekrytointitarpeita

Planmecan liikevaihdon vahva vuosittainen kasvu on mahdollistanut lisärekrytoinnit erityisesti yrityksen tuotanto- ja kokoonpanotehtäviin. ”Kotimainen kokoonpanotyö on useilla toimialoilla vähentynyt merkittävästi. Panostamme suomalaiseen työhön, jotta voimme vastata kansainvälisten asiakkaidemme kasvaviin laatuvaatimuksiin mahdollisimman joustavasti,” Kyöstilä painottaa. Planmeca suunnittelee ja valmistaa mm. 2D- ja 3D-kuvantamislaitteet, hammashoitokoneet ja niitä tukevat ohjelmistot Suomessa.

Lopputyöpaikat kolminkertaistuneet

Kesätyöntekijöiden lisäksi myös työharjoittelupaikkojen sekä työelämään tutustumisjaksojen määrä on yrityksessä huomattava. Vuoden sisällä Planmecalla on ollut työharjoittelussa ja työelämään tutustumassa noin 100 nuorta. Myös yrityksen tarjoamien opinnäyte- ja lopputyöpaikkojen määrä on kolminkertaistunut vuodesta 2011. Monet opinnäytetyöntekijät työllistyvät yritykseen lopputyön jälkeen.

Tänä vuonna Planmecalla on käynnistetty lisäksi oppisopimuskoulutusohjelma. ”Työllistämisen kannalta merkittävää on, ettemme edellytä aiempaa kokemusta tai koulutusta. Tärkeintä on oikea asenne ja halu oppia”, korostaa Kyöstilä.