Kasvojensiirto on kirurgian ja edistyneen teknologian taidonnäyte

Pohjoismaiden toinen kasvojensiirto-operaatio on tehty alkuvuodesta 2018 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä (HUS). Ensimmäisessä, vuonna 2016 toteutetussa kasvojensiirrossa potilaalle siirrettiin osa kasvojen kudoksista. Uusimmassa, edellistä leikkausta vaativammassa operaatiossa potilaalle siirrettiin aiempaa laajempi osa kasvoja. Planmecan uraauurtava 3D-teknologia oli jälleen tärkeässä roolissa haastavan leikkauksen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Kasvojensiirto on kirurgian ja edistyneen teknologian taidonnäyte

Tiedote 24.04.2018

Planmeca ja yrityksen 3D-teknologia olivat osana alkuvuodesta 2018 Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä (HUS) tehtyä Suomen ja Pohjoismaiden toista kasvojensiirtoleikkausta. Pohjoismaiden ensimmäinen operaatio tehtiin Suomessa vuonna 2016, jolloin potilaalle siirrettiin muun muassa ylä- ja alaleukaa, huulet, nenä, keskikasvojen lihaksia, kielen lihaksia ja niiden hermoja sekä kasvojen ihoa. Tällä kertaa potilaalle siirrettiin edellistä siirtoa laajemmin kudoksia kasvojen alueelta.

Leikkaus itsessään kesti 25 tuntia ja siihen osallistui 8 kirurgia sekä noin 20 hoitajaa ja muuta asiantuntijaa. Leikkausryhmän johtajana toimi dosentti, plastiikkakirurgian erikoislääkäri Patrik Lassus ja luiden rakentamisesta vastasi dosentti, suu- ja leukakirurgi Jyrki Törnwall. Siirtoleikkaus oli 41. laatuaan koko maailmassa.

3D-teknologia tärkeä osa kasvojensiirtoa

Vaativat operaatiot edellyttävät taitavan hoitotiimin lisäksi teknologiaa, joka mahdollistaa toimenpiteen tehokkaan suunnittelun sekä nopean ja turvallisen toteutuksen. Kasvojensiirrossa tällaista teknologiaa edusti potilaskohtaista 3D-suunnittelua ja yksilöllisiä implantteja tarjoava Planmeca ProModel™ -palvelu, jonka teknologia ja asiantuntijaosaaminen säästivät leikkausaikaa sekä paransivat tulosten tarkkuutta tehden leikkaustoimenpiteestä turvallisemman potilaalle.

”Huippuunsa viritetty 3D-teknologia yhdistettynä vahvaan asiantuntijuuteen on palvelumme ydin. Tätä toista kasvojensiirtoleikkausta suunniteltiin 3D-teknologian avulla ennen leikkausta ja leikkaustilanteeseen suunniteltiin ja tulostettiin potilaan ja luovuttajan anatomian mukaiset yksilölliset leikkausohjaimet. Ohjaimien avulla säästettiin leikkausaikaa ja varmistettiin tarkkuus operaatiossa”, kuvailee Planmecan CAD/CAM Design Manager Jani Horelli.

Planmeca on ollut HUS:n luotettu kumppani monissa vaativissa operaatioissa, ja yhteistyö ulottuu jo yli vuosikymmenen päähän. Planmeca oli Horellin johdolla mukana toisen kasvojensiirto-operaation suunnittelussa alusta asti. Insinöörit ja kirurgit vievät yhteistyön kautta lääketieteen alaa yhdessä eteenpäin.

”Planmecan kanssa teimme tiivistä yhteistyötä jo ensimmäisessä kasvojensiirrossa, ja tulokset olivat onnistuneet. Meille oli selvää, että haluamme jatkaa yhteistyötä Planmecan kanssa myös toisessa, edellistä vaativammassa kasvojensiirrossa. Kokemus aiemmasta leikkauksesta toi puolin ja toisin varmuutta, joka entisestään sujuvoitti suunnittelua ja yhteistyötä”, Patrik Lassus kuvailee.

”Tällä kertaa siirsimme ensimmäiseen kasvojensiirtoon verrattuna suuremman kasvojen alueen operaatiossa, joten teknologian rooli tässä oli todella tärkeä. Planmecan ja heidän 3D-teknologiansa avulla toimenpideaika oli tunteja lyhyempi ja ennen kaikkea tulokset tarkemmat perinteisiin menetelmiin verrattuna. Tällaiset vaativimmat mahdolliset kirurgiset toimenpiteet eivät ilman huipputeknologiaa onnistuisi”, Lassus toteaa.