Uratarina: ”Planmecalla kyvyt ja potentiaali tunnistetaan”

Planmecan 50-vuotisjuhlan kunniaksi julkaisemme uratarinoita upeista työntekijöistämme. Uratarinamme esittelevät muutamia asiantuntijoita, jotka työskentelevät uraauurtavien hammaslääketieteen innovaatioidemme takana ja kurkistavat Planmecan Helsingin pääkonttorin kulissien taakse. Tässä artikkelissa Planmeca Romexis -ohjelmistoalustan tuotepäällikkö Saila Parmes kertoo omasta urapolustaan Planmecalla.

Uratarina: ”Planmecalla kyvyt ja potentiaali tunnistetaan”

Artikkeli 22.07.2021

Kuka?
Saila Parmes, DI
Tuotepäällikkö, Digitaalidivisioona
Planmeca Oy

Saila Parmes on työskennellyt Planmecalla jo lähes vuosikymmenen ajan. Tänä aikana hän on ehtinyt työskennellä ohjelmistotestaajana sekä tuotespesialistina ja nykyisin tuotepäällikkönä  digitaalidivisioonassa. Hänen vastuullaan on Planmeca Romexis® -ohjelmistoalusta.

Saila nauttii työssään omien sanojensa mukaan erityisesti työpäivien monimuotoisuudesta, itsensä haastamisesta ja jatkuvasta uuden oppimisesta. Yleensä Saila nauttii vapaa-ajallaan ystäviensa tapaamisesta ja matkailusta, mutta viimeisten muutaman vuoden aikana hänen kolme pientä lastaan ovat pitäneet Sailan kiireisenä.

Miten päädyit Planmecalle töihin?

“Alunperin hain Planmecalle aivan eri tehtäviin kuin mihin lopulta päädyin – ja hyvä näin! Planmecan tehtäväkenttä on niin laaja, että sitä oli vaikea ennalta ajatellakaan, ja jokaiselle teknologiaorientoituneelle löytyy varmasti kiinnostavia tehtäviä talosta. Olen iloinen, että minun kykyni huomattiin ja minussa nähtiin potentiaalia. On hienoa, että Planmecalla kyvyt ja potentiaali tunnistetaan ja ollaan valmiita ehdottamaan niihin sopivia toimenkuvia.

Planmeca oli tullut tutuksi minulle jo opintojen aikana – opiskelin bioadaptiivista tekniikkaa Aalto-yliopistossa – joten ensisijaisesti yrityksessä kiinnosti yhteys opintoihini. Myös korkean teknologian yritysten nopea kehitysvauhti kiehtoi, ja erityisesti juuri terveysteknologian alalla. Planmeca vaikutti yritykseltä, jossa ei jämähdetä vanhaan. Täällä uutta tietoa tulee jatkuvasti ja teknologiset ratkaisut ja sovellukset kehittyvät.”

Mikä on parasta työssäsi?

“Kymmenen vuoden aikana olen siirtynyt digitaalidivisioonassa ohjelmistotestaajasta tuotespesialistin kautta tuotepäälliköksi. Vastuualueeni on siis kasvanut ja olen päässyt haastamaan itseäni. Olen oppinut todella paljon.

Tuotepäällikkönä vastaan Planmeca Romexis -ohjelmistoalustasta ja etenkin sen implanttisuunnitteluun ja kirurgisten ohjainten suunnitteluun tarkoitetuista moduuleista. On todella kiinnostavaa nähdä alan kehitystä ja edesauttaa sitä yhteistyössä alan ammattilaisten kanssa. Esimerkiksi uusimmalla implanttisuunnittelumoduulimme ominaisuudella voimme tehdä implanttiohjureita, jotka 3D-tulostetaan helpottamaan kirurgien työtä ja tätä kautta parannamme potilashoitoa. Esteettinen hammashoito kasvattaa myös jatkuvasti suosiotaan, ja meidän ohjelmistolla haluamme tarjota hammaslääkärille työkalun, jolla avata kunnolla keskusteluyhteys potilaan kanssa ja saada näin odotukset ja lopputulos kohtaamaan yhä paremmin.

Kansainvälisyys ja vieraiden kielten puhuminen ovat myös aina olleet lähellä sydäntäni. Planmeca on perheyritys, mutta vahvasti kansainvälinen, joten suurena plussana on, että pääsen hyödyntämään kielitaitoani. Englantia tulee käytettyä päivittäin ja yllättävän paljon käytän myös eri tilanteissa espanjaa ja ranskaa. Olen iloinen myös siitä, että olen päässyt haastamaan itseäni ja kohentanut esiintymistaitojani.”

Mitä kertoisit Planmecalle töihin hakemista pohtivalle?

"Planmeca Groupissa tehdään kaikkea tuotannosta vientiin ja tuotekehityksestä jakeluun asti. Täältä löytyy ihan valtava määrä erilaisia hommia, joihin tarvitaan erilaisia vahvuuksia ja ihmisiä. Suosittelen siis rohkeasti hakemaan tänne töihin. Mahdollisuuksia ja mielenkiintoisia pestejä löytyy tämän kokoisesta talosta paljon! Enkä ollut ensimmäinen, enkä varmasti viimeinen, joka rekrytoitiin lopulta eri paikkaan kuin, mihin on alunperin tekijää haettu. Eli potentiaalit kyllä tunnistetaan. Täällä on paljon mahdollisuuksia kunhan kiinnostusta, intoa, rohkeutta ja asennetta löytyy! Oma-aloitteisuudella pääsee kokeilemaan, tekemään ja näkemään mielenkiintoisia projekteja ja mahdollisuuksia."

Teksti: Reija Oksanen
Kuva: Noora Kyöstilä