Planmeca ProMax 3D ProFace sai ”red dot award: product design 2012” -palkinnon

Suomalaisen Planmeca Oy:n suunnittelema Planmeca ProMax 3D ProFace -kuvauslaite on voittanut ”red dot award: product design 2012” -palkinnon. Tähän arvostettuun saksalaiseen muotoilukilpailuun osallistui kaikkiaan 4 515 tuotetta eri puolilta maailmaa. Kansainvälinen 30-henkinen asiantuntijajury arvioi tuotteiden ansioita tarkasti eri näkökulmista ja myönsi red dot -palkinnon Planmeca ProMax 3D ProFace -laitteelle Life Science and Medicine -kategoriassa.

Planmeca ProMax 3D ProFace sai ”red dot award: product design 2012” -palkinnon

Tiedote 14.03.2012

Planmeca ProMax® 3D ProFace yhdistää ainutlaatuisella tavalla 3D-kasvokuvaominaisuuden 3D-röntgenlaitteeseen. Laite tuottaa yhden kuvaustapahtuman aikana realistisen 3D-kasvokuvan perinteisen digitaalisen kasvo- ja leuka-alueen röntgenkuvan lisäksi. Tuote tarjoaa erinomaisen työkalun muun muassa leikkausten suunnitteluun, vertailutilanteisiin, potilasseurantaan sekä luiden ja pehmytkudosten välisten etäisyyksien mittaukseen.

Tässä laitteessa edistyksellinen kuvausteknologia yhdistyy Planmecan muotoilufilosofian mukaiseen puhtaan toiminnalliseen, esteettiseen muotokieleen. Muotoilussa yhdistyvät potilasmukavuus ja käyttäjän ergonomia, unohtamatta medikaalilaitteiden tiukkoja hygienia- ja puhdistettavuusvaatimuksia.

Muotoilupäällikkö Kari Malmén kertoo käyttömukavuuden olevan yksi muotoilun ajureista. ”Laitteeseen asetutaan sivusuunnassa, mikä helpottaa potilasasettelua. Avoimen muotoilun ansiosta potilaalla on lisäksi kuvaustapahtuman aikana jatkuva näköyhteys hoitohenkilökuntaan, millä on potilaaseen rentouttava vaikutus.”

Red dot -muotoilukilpailun perustaja ja toimitusjohtaja, professori, tohtori Peter Zec painottaa kilpailun korkeaa tasoa: ”Kunkin tuotekategorian huipputuotteet joutuivat kovaan kilpailuun asemastaan tuomariston vaativien silmien arvioitavana. Asiantuntijajury tutki, testasi ja arvioi jokaisen osallistuvan tuotteen läpikotaisin noudattaen tiukkoja laatustandardeja. Kilpailussa palkitut tuotteet edustavat huikeaa muotoilutasoa ja samalla osoittavat, että muotoilu on kiinteä osa innovatiivisia tuoteratkaisuja.”

red dot -muotoilupalkinto
red dot design award -kilpailu, jonka historia ulottuu 1950-luvulle, järjestetään kolmella osa-alueella: “red dot award: product design”, “red dot award: communication design” ja “red dot award: design concept”. red dot -palkinto on kansainvälisellä tasolla yksi arvostetuimpia huippumuotoilun laadun merkkejä.
www.red-dot.de/press