Kolme 3D-dataa potilaasta yhdellä Planmecan laitteella

Planmecan 3D-röntgenlaitesarja tarjoaa nyt ainutlaatuisen kolmen 3D-datan yhdistelmän. Yhdellä laitteella käyttäjä voi ottaa potilaan KKTT-kuvan, 3D-kasvokuvan sekä skannata potilaan hampaistosta otetun jäljennöksen tai kipsimallin ja yhdistää nämä tiedot samassa ohjelmistossa. Planmeca tuo ensimmäisenä tämän konseptin markkinoille. Tuloksena syntyy virtuaalipotilas erilaisia kliinisiä tarpeita varten.

Kolme 3D-dataa potilaasta yhdellä Planmecan laitteella

Tiedote 12.03.2013

Jäljennöksen ja kipsimallin 3D-skannaus

Planmeca on lisännyt uuden kuvausohjelman Planmeca ProMax® 3D -röntgenlaitteisiin. Ohjelma on tarkoitettu jäljennösten ja kipsimallien skannaukseen. Skannatut jäljennökset ja kipsimallit tallentuvat välittömästi Planmeca Romexis® -ohjelmistoon 3D-malleina STL-tiedostomuodossa.

"Planmeca Romexis -ohjelmistossa 3D-malli jäljennöksestä ja KKTT-kuva voidaan yhdistää ja luoda päällekkäiskuva visualisointia ja suunnittelua varten," kertoo Planmeca Oy:n digitaalituotteiden johtaja Helianna Puhlin-Nurminen.

"Yhdistetyssä 3D-mallissa näkyvät potilaan luusto ja kruunut ilman artefakteja sekä pehmytkudokset. Yhdistettyä 3D-mallia voidaan käyttää esimerkiksi implanttien suunnittelussa ja kirurgisten ohjainten valmistuksessa. Oikomishoidon tarpeita varten voidaan 3D-mallia analysoida monipuolisesti Planmeca Romexis® 3D Ortho Studio -ohjelmassa. Ohjelma tarjoaa kattavat työkalut virtuaaliseen hoidon suunnitteluun 3D-mallin avulla. Kaikki 3D-mallit tallennetaan Romexis-tietokantaan potilaan muiden kuvien yhteyteen. 3D-malleja voidaan hyödyntää myös ortognaattisen kirurgian suunnittelussa ja potilaan hoidon edistymisen seurannassa."

Planmeca ProFace® – kasvot 3D-kuvana

Planmeca ProFace® on ainutlaatuinen 3D-kasvokuvajärjestelmä, joka on saatavana koko Planmeca ProMax 3D -tuoteperheelle. Se on suunniteltu täyttämään leuka-alueen ja hammashoidon ammattilaisten erilaiset diagnostiset tarpeet. Järjestelmä ottaa sekä 3D-kasvokuvan että KKTT-volyymin saman kuvauksen aikana. Yhdistelmä tarjoaa lääketieteen ja hammashoidon ammattilaisille tehokkaan työkalun toimenpiteiden suunnitteluun, viestintään kollegoiden ja potilaiden kanssa sekä seurantakuvien dokumentointiin. 3D-kuva voidaan ottaa myös erikseen täysin ilman säteilyä.

Planmeca ProMax® 3D -tuoteperhe – optimaalinen volyymikoko kaikkiin kuvantamistarpeisiin

Planmeca ProMax 3D -tuoteperhe sisältää älykkäitä, monitoimisia röntgenlaitteita, joilla saadaan kattavat ja yksityiskohtaiset tiedot potilaan anatomiasta. Laitteilla onnistuvat digitaalinen panoraamakuvaus, ekstraoraalinen purusiivekekuvaus, kallokuvaus, 3D KKTT -kuvaus, 3D-kasvokuvaus sekä jäljennösten ja kipsimallien skannaus. Laaja volyymikokojen valikoima mahdollistaa kuvausalueen optimoinnin diagnostisen tarpeen mukaan – ja noudattaa aina hammashoidon parhaita käytäntöjä ja säteilyn minimointia koskevaa ALARA-periaatetta (As Low As Reasonably Achievable – Niin matala kuin mahdollista).

Kaikki potilaan kuvat käsitellään kätevästi samassa Planmeca Romexis -ohjelmistossa.