Uratarina: "Planmecalla vastuuta annetaan, jos sitä haluaa ottaa vastaan"

Planmecan 50-vuotisjuhlan kunniaksi julkaisemme uratarinoita upeista työntekijöistämme. Uratarinamme esittelevät muutamia asiantuntijoita, jotka työskentelevät uraauurtavien hammaslääketieteen innovaatioidemme takana ja kurkistavat Planmecan Helsingin pääkonttorin kulissien taakse. Tässä artikkelissa logistiikkapäällikkö Kristiina Juuso kertoo matkastaan kesätyöntekijästä Planmecan toimitusketjun huipulle.

Uratarina: “Planmecalla vastuuta annetaan, jos sitä haluaa ottaa vastaan!”

Artikkeli 25.10.2021

Kuka?
Kristina Juuso, DI
Ostaja, Röntgendivisioona
Planmeca Oy

Oulun yliopistosta diplomi-insinööriksi valmistunut, Ylläkseltä kotoisin oleva Kristina Juuso aloitti uransa Planmecalla kesäharjoittelijana vuonna 2013. Kristina on oiva esimerkki siitä, miten kesätyönä alkanut ura voi johtaa yrityksessä pitkälle. Kesätyö avasi Kristinalle mahdollisuuden diplomityön tekemiseen Planmecalla, mikä puolestaan johti valmistumisen jälkeen vakituiseen työpaikkaan.

Kristina toimi Planmecan tuotannossa röntgenosastolla työnjohtajana ja tuotannon suunnittelijana noin kaksi vuotta, kunnes siirtyi saman divisionaan sisällä ostajan tehtäviin. Nykyään hän hallinnoi Planmecan sisäistä logistiikkaa yrityksen osto- ja materiaalihallinnon osastolla.

Kesätyön kautta työnjohtajaksi

”Aloittaessani Planmecalla kesäharjoittelijana keväällä 2013 päivittäisjohtamisen käytännöt, valkotaulut ja ihmisten osallistaminen olivat vielä melko uusia ilmöitä. Näihin liittyen sainkin erilaisia kehitysprojekteja toteutettavaksi. Tein myös röntgentuotantolinjasta kesän aikana arvovirta-analyysia, joka toimi pohjana tulevalle diplomityölleni, jota aloin työstää Planmecalla tuon ensimmäisen kesän jälkeen. Diplomityön tekemistä arvostettiin ja sen tekemiseen minulle annettiin hyvin aikaa – se oli minun kokopäivänen työni.

Valmistuttuani diplomi-insinööriksi minulle tarjottiin ilokseni vakituista työtä röntgenlaitteiden loppukokoonpanolinjan työnjohtajana. Otin paikan vastaan ja alaisuudessani oli noin 30 tuotannontyöntekijää. Sain olla myös muutosjohtamisessa mukana, koska teimme samanaikaisesti monia muutoksia tuotantoprosesseihin. Työnjohtamisen rinnalle toimenkuvaani tuli myös tuotannon suunnittelu. Työnjohtajana toimin reilu kaksi vuotta. Tämä oli monessa mielessä opettavaista ja kasvattavaa aikaa.”

Alan tuntemus syventynyt kokemuksen kautta

“Seuraavaksi siirryin työnjohtajasta ostajaksi röntgendivisioonassa, missä aiempi tuntemus laitteista ja ratkaisuista auttoi minua uuden tehtävän omaksumisessa. Normaalien rutiinien lisäksi työhöni ostajana kuului yhteistyötä toimittajien kanssa sekä paljon selvitystyötä ja yllättävien tilanteiden hoitamista, mikä teki työstäni erittäin mielenkiintoista.

Nykyisessä tehtävässäni logistiikkapäällikkönä olen vastuussa siitä, että materiaalien virta vastaanotosta tuotantoon sujuu jouhevasti ja tehokkaasti. Nautin paljon työstäni ja teen töitä mahtavan tiimin kanssa."

Uudet mahdollisuudet ja työn monipuolisuus pitävät intoa yllä

“Parasta Planmecalla työskentelemisessä ovat olleet monipuoliset mahdollisuudet toimenkuvien suhteen, joiden ansiosta olen saanut kehittää, muokata ja ottaa vastuuta työstäni. Sisäiset siirrot tuotannosta ensin ostoon ja sitten logistiikkaan ovat mahdollistaneet sen, että olen jatkuvasti päässyt näkemään uusia puolia yrityksestä, liiketoiminnasta ja toimitusketjusta. Työni on erittäin monipuolista, mikä on erittäin mukava asia.

Kannustan kaikkia rohkeasti kokeilemaan uusia asioita ja vaihtamaan osastoa sen sijaan että antaisi uuden pelon rajoittaa kehitystä. Jos haluat muutosta, kerro siitä esihenkilöllesi tai työnjohdolle – kuten tein itse Planmecalla. Täällä vastuuta annetaan, jos sitä haluaa ottaa vastaan.”

Teksti: Reija Oksanen
Kuva: Dino Azinur